Panduan Lengkap Menanam Tebu Secara Komersial Oleh Jabatan Pertanian. Begini Caranya...


Korang tahu tak siapa orang terkaya di Malaysia? dialah tokey gula yang diperbuat dari tebu. Tebu merupakan bahan terpenting yang digunakan dalam pembuatan gula. Biasanya tebu ini ada beberapa jenis tapi yang paling banyak ditanam ialah tebu kuning selain tebu warna hitam.

Biasanya tebu ditanam dari keratan batang dan ada juga dari biji benih tapi amat jarang, selalunya ditanam melalui batang. Setiap potongan mesti mengandungi sekurang-kurangnya dua atau tiga mata tunas.. Selepas ditanam, batang tebu boleh dituai beberapa kali kerana setiap kali dipotong, batang asal akan mengeluarkan pucuk baru.

Penanaman tebu ini boleh memberikan pendapatan lumayan jika diusahakan dengan sebaiknya. Contohnya seorang peladang di Johor meraih kira-kira RM8000 bagi keluasan tanah 0.4 hektar hasil dari tanaman tebu. 

Baca artikel di sini Tanam tebu raih pendapatan mewah (Mstar Online)

Artikel ringkas malam ini saya kongsikan panduan menanam tebu oleh Jabatan Pertanian Negeri Sembilan. Terima kasih kerana berkongsi video berguna ini.












Sumber  Gambar : Google.com dan  Facebook.com. Kredit gambar pada ownernya

Semoga bermanfaat buat semua pembaca blog PSP. Jangan lupa like page kami dan follow fb saya Donny Bin Ien.
Panduan Lengkap Menanam Tebu Secara Komersial Oleh Jabatan Pertanian. Begini Caranya... Panduan Lengkap Menanam Tebu Secara Komersial Oleh Jabatan Pertanian. Begini Caranya... Reviewed by Donny Ien on 23:26 Rating: 5

No comments