Petua Terbaru Hapuskan Hama Trips Daun Cili Yang Keriting Dengan Daun Durian Belanda



Selain menggunakan bawang putih dan cili padi sebagai racun semulajadi, rupanya daun durian Belanda pun boleh hindarkan serangga perosak yang memusnahkan tanaman.

Kelebihan menggunakan racun kawalan serangga organik ini pastinya lebih baik dan selamat berbanding racun kimia yang banyak memberi kesan negatif pada kesihatan manusia.

Petua ini dikongsikan oleh Azman di laman sosial melalui lamanweb Keluarga. Korang boleh cuba buat sendiri di rumah lepas ini dan tengok hasilnya.

Bahan-bahan :

50 helai daun belanda
2.5 liter air
8 ml serbuk pencuci kain

Cara penyediaan:

Ambil daun durian belanda yang tidak terlalu muda dan tidak terlalu tua, kemudian dikoyak-koyakkan dan ditumbuk hingga hancur.

Masukkan daun durian belanda yang telah ditumbuk tadi ke dalam bekas berisi air 2.5 liter.

Kacau rata dan masukan bersma 8ml serbuk sabun basuh. Tak kira apa jenama pun boleh.

Kemudian masukan air dalam botol meneral dan tutup.

Peram selama 2 hari dan selepas 2 hari tapis ambil airnya sahaja. Racun sedia untuk digunakan pada tanaman seperti cili, terung, kacang panjang, sayur daun dan lain-lain.

Cara penggunaan :

“Untuk penggunan 1 liter racun homemade boleh di campurkan dengan 5 liter air biasa , masukan dalam botol spay dan sembur pada keseluruhan daun pokok cili. Hasilnya daun cili mula tumbuh segar. Semburkan seminggu sekali dah memadai.




“Ok…siap…kena tunggu 2 hari baru boleh guna….Racun Organic dari daun Durian Belanda…untuk menghindarkan Hama Trips daun cili yang keriting….tidak sabar rasanya nak cuba guna….”-Azman

Selamat mencuba! jangan lupa like page Pertanian satu Perniagaan.
Petua Terbaru Hapuskan Hama Trips Daun Cili Yang Keriting Dengan Daun Durian Belanda Petua Terbaru Hapuskan Hama Trips Daun Cili Yang Keriting Dengan Daun Durian Belanda Reviewed by Donny Ien on 13:07 Rating: 5

No comments