Formula Baru Untuk Photo Synthesis Bacteria (PSB) - Membuat Bakteria Baik Untuk Kesuburan Pokok Dan Tanah


Pokok yang sihat, subur dan berbuah lebat adalah impian semua petani yang mengusahakan tanaman mereka. Antara langkah yang diambil bagi memastikan tanaman tumbuh subur termasuklah penjagaan yang rapi, kawalan serangga serta pembajaan yang teratur.

Artikel kali ini saya kongsikan bagaimana cara membuat ‘Bakteria’ baik untuk kesuburan tanah dan pokok melalui kaedah Photo Synthesis Bacteria (PSB) yang dikongsikan oleh Puan Sara Saad melalui laman sosial.

Proses ini bertujuan untuk membiak bakteria baik dengan menggunakann beberapa bahan yang ada di dapur anda. Magic solution untuk pokok ini sebenarnya sudah lama di praktikan oleh seorang medical doktor di Bangkok, Dr. Taweesak Ponpaca untuk tanamannya.

Cara membuatnya amat MURAH dan SENANG, cuma perlu peraman kurang dari satu bulan di bawah matahari dalam botol 5 liter bertutup. Solution ini, lebih baik dari EM kata orang Thai.

Mari saya kongsikan bagaimana caranya.


Bahan-bahan yang diperlukan:

  • 5 liter air hujan/atau air tanpa klorin.
  • 3 biji telur
  • Sodium glutamate/ajinomoto 2 tea spoon
  • Belacan 1 tea spoon
  • Sos ikan/Fish sauce 3 tea spoon

Cara buat ialah:

Blend semua bahan-bahan diatas termasuk kulit telur bersama sedikit air. Tuang dalam botol 5 liter yang sudah berisi air tanpa klorin. Goncang rata-rata. Tutup botol, kemudian letakkan bawah panas cahaya matahari. Goncang botol ini 2-3 hari sekali. Dalam 20 hari air akan bertukar warna merah/crimson. Itu tanda PSB anda sudah menjadi seperti gambar di bawah.


Cara guna bila jadi:

Siram 10 ml: 1 liter air tanpa klorin
Spray 10 ml: 10 liter air tanpa klorin

Setiap 15-30 hari.

Cairkan PSB dengan air (sebaiknya tanpa klorin) dalam nisbah 10ml PSB :1 liter air. Siram media keliling pokok 2 minggu sekali. Boleh juga disembur terus ke pokok. Sembur sikit dulu, kalau daun tak lecur, teruskan, kalau daun lecur, cairkan lagi campuran tu. Tujuannya adalah untuk kesuburan media dan tanaman.

Manfaat Photo Synthesis Bacteria (PSB):

1. Untuk kesuburan tanah dan pokok.
2. Gaul dengan makanan binatang, tinggi protein dan vitamin
3. Control kekotoran aquarium
4. Guna untuk cuci reban dan kandang ternakan.
5. Untuk sawah 1 liter PSB untuk 1 ekar tanah, sembur keseluruhan sawah.
6. Water treatment.
7. Juga sebagai pengalak bunga untuk lemon, tomato, longan, mangga, manggis dan sebagainya.
8. Boleh dijadikan makanan ikan di kolam.
9. Root booster masa buat TUT atau marcotting.



Photo Synthesis Bacteria (PSB) ini sangat bagus untuk membiak bakteria baik untuk pertanian dan perikanan. Untuk semua jenis pokok termasuk pokok padi. PSB – Photo Synthesis Bacteria juga baik sebagai hormon pertumbuhan pokok-pokok. Tak perlu beli foliar kat kedai lepas ni. Korang boleh buat sendiri, jimat duit dan amat mudah di buat.





Formula Baru Untuk Photo Synthesis Bacteria (PSB) - Membuat Bakteria Baik Untuk Kesuburan Pokok Dan Tanah Formula Baru Untuk Photo Synthesis Bacteria (PSB) - Membuat Bakteria Baik Untuk Kesuburan Pokok Dan Tanah Reviewed by Donny Ien on 04:42 Rating: 5

No comments