Patutlah Mahal! Begini Cara Buat Resepi Sambal Hitam Original Dari Belimbing Buluh

Belimbing Buluh atau dalam bahasa Dusun kami panggil Tulod-Ulod, sejenis buah hutan yang mempunyai rasa yang sangat asam. Mimpirog po tulu ku dot kaakan yo...

Time kanak-kanak dulu suka makan cicah dengan garam, kicap an lada. Sekarang mau jumpa pokok dia pun susah. Saya ada tanam sepokok di kebun di Kota Belud, dijangka berbuah dalam beberapa bulan lagi. Untuk makan sendiri saja bah...


Artikel kali ini saya kongsikan cara buat Resepi Sambal Hitam Ori hasil idea Siti Fatimah. Saya baru tau rupanya belimbing ni boleh dibuat sambal, kalau makan dengan nasi kompom habis 3 piring. Kosondot kopio...

Bahan-bahannya:

1. Belimbing Buluh
2. Bawang Merah
3. Ikan Bilis
4. Cili Padi


Sambal hitam ini mengambil masa berjam-jam untuk membuatnya, kalau anda jenis orang yang tak sabar, jangan cuba-cuba buat resepi ni. Tak hairanlah harga sambal ini begitu mahal. Berbulan-bulan dalam botol pun tetap tahan.

Cara Buat Sambal Hitam Original

1. Masukkan lebih kurang 2-3 kilo buah belimbing yang sudah dicuci dengan bersih dan tangkainya telah dibuang ke dalam periuk atau belanga, taburkan setengah caan garam.


2. Masak hingga mendidih, tidak perlu letak air, perlahan-lahan buah itu akan keluarkan air. Jangan guna kuali atau periuk sebab belimbing ni boleh menghakis besi dan menyebabkan kuali jadi hitam. Gunakan periuk kaca atau belanga yang diperbuat dari tanah liat.



3. Rebus selama 4 jam sehinggalah menjadi hitam seperti gambar di bawah. Ia akan berubah warna dan kering. Daripada sebelanga tadi, dapatkan semangkuk besar belimbing hitam.


Antara Bahan Bahan Untuk Menumis

1. Bawang merah dimayang
2. Ikan bilis tumbuk kasar.
3. Cili api blend.
4. Belimbing hitam dilenyek.


Jumlah ikan bilis dan bawang lebih dari cili dan belimbing hitam. Kalau tidak suka masam sangat, kurangkanlah belimbing.

Belimbing hitam biar sama dengan cili api. Sambal ni kalau tidak pedas, memang tiada umpph.


Tumis dulu ikan bilis kasi garing sikit, lepas tu masukkan cili api dan bawang. Dah layu, masukkan pula belimbing hitam yang telah dilenyek tadi. Minyak masak jangan terlalu sedikit atau banyak.


Time ni boleh slowkan api kemudian tinggu lah lagi dalam 3-4 jam lagi hingga betul-betul kering.
Jangan lupa kacau hingga rata.


Siap! inilah rupa sambal hitam ori dari belimbing buluh. Tidak perlu tambah garam atau MSG.

Selamat mencuba resepi sambal hitam original ini! jangan lupa like page PSP tq. Jumpa lagi! kopisanangan!



Sumber/Foto : FB Siti Fatimah
Patutlah Mahal! Begini Cara Buat Resepi Sambal Hitam Original Dari Belimbing Buluh Patutlah Mahal! Begini Cara Buat Resepi Sambal Hitam Original Dari Belimbing Buluh Reviewed by Donny Ien on 21:13 Rating: 5

No comments