Tumit Merekah Tanda Awal Kencing Manis. Jangan Biarkan Melarat, Cuba Amalkan 10 Petua Ini Untuk Mengatasinya...

Tumit pecah dan merekah mungkin perkara yang dianggap tidak serius, namun ia mengundang rasa tidak selesa dan tidak yakin apabila memakai selipar.

Berdasarkan kajian, ada banyak sebab kenapa tumit pecah dan merekah seperti jarang minum air, kurang vitamin dan nutrien dalam badan.

Umumnya masalah juga ini disebabkan oleh faktor cuaca yang sejuk, seperti kaki kerap berendam dalam air serta penggunaan kasut yang tidak sesuai.

Selain itu, masalah kesihatan seperti obesiti, tiroid, masalah kulit seperti ekzema dan ada kencing manis menjadi punca tumit pecah dan merekah.

Cara atasi masalah tumit pecah dan merekah

Tumit merekah kalau dibiarkan lama-lama dan tidak dirawat boleh jadi stress kan? jom ketahui beberapa petua nak atasi masalah ini.

Pertama, rendam kaki dengan air suam yang dicampur dengan gula perang, jus lemon, madu dan minyak zaitun selama 20 minit. Kemudian skrub perlahan-lahan. Sapu dengan minyak zaitun sebelum tidur.

Kedua, rendam kaki dengan air suam yang dicampur dengan asam keping dan limau nipis selama 20 minit. Keringkan kaki dan ulang setiap hari sehingga merekah hilang. Sapu dengan minyak kelapa atau minyak zaitun sebelum tidur.

Ketiga, ambil beberapa butir nasi yang masih suam dan lenyekkan pada tumit yang merekah, ulang setiap hari untuk hasil yang memuaskan.

Keempat, gosok tumit yang pecah dan merekah dengan batu sungai untuk menghilangkan sel kulit yang mati serta melicinkan permukaan tumit yang kering.

Kelima, sapu gel aloe vera atau lendir lidah buaya setiap hari pada tumit yang merekah. Aloe vera mampu melicinkan dan mencantikkan kulit. 

Keenam, ambil sebiji limau nipis atau lemon, belah dua dan letak sedikit garam kasar lalu skrub pada tumit yang bermasalah. 

Ketujuh, belah bawang putih dan bawang merah dan sapukan pada tumit merekah sehingga jus kering. Bawang mengandungi komponen antibakteria yang boleh merawat masalah sel kulit.

Kelapan, belah dua betik muda dan gosokkan pada tumit yang merekah selama 10 minit dan bilas dengan air suam. Amalkan sehingga mendapat hasil yang diinginkan.

Kesembilan, ambil beberapa buah belimbing buluh, lenyekkan lalu sapu pada tumit yang merekah, amalkan setiap minggu untuk dapatkan tumit yang halus dan licin.

Terakhir, sapukan losyen atau pelembab seperti Vaseline pada tumit bermasalah. Selain itu kurangkan pengambilan gula yang berlebihan dan makanan berlemak, serta amalkan gaya hidup sihat seperti bersenam dan tidur yang cukup.

Semoga artikel ini bermanfaat untuk semua pembaca blog PSP. Jangan lupa like page kami dan follow fb penulis Donny Ien.
Tumit Merekah Tanda Awal Kencing Manis. Jangan Biarkan Melarat, Cuba Amalkan 10 Petua Ini Untuk Mengatasinya... Tumit Merekah Tanda Awal Kencing Manis. Jangan Biarkan Melarat, Cuba Amalkan 10 Petua Ini Untuk Mengatasinya... Reviewed by Donny Ien on 06:37 Rating: 5

No comments