Akak Tolong Tanam Pokok Ini Depan Rumah! Selain Melawan Penyakit Kanser, Inilah Manfaat Daun Kelor (Moringa Oleifera) Yang Ramai Tidak Tahu...




Pokok kelor atau nama saintifiknya Moringa Oliefera merupakan sejenis tumbuhan yang berasal dari India dan subur tumbuh di kawasan tropika.  

Pokok ini mudah tumbuh dan berakar dengan cara mencantas batang dan menanamnya di tanah serta tahan dengan cuaca panas. 

Menurut kajian, pokok ini mempunyai banyak kegunaan dan khasiat dari akar hingga buahnya. Daun pokok kelor sesuai dijadikan sebagai sayuran. Selain itu daun kelor amat baik untuk kesihatan badan.

Antara manfaat daun kelor atau moringa yang masih ramai tidak tahu. Akak tolong tanam sepokok depan rumah ye, jom ketahui khasiatnya..

Manfaat maun kelor ialah mampi menurunkan tekanan darah tinggi, menurunkan kolestrol dalam badan. meningkatkan kinerja jantung dam menurunkan diabetis atau kadar gula dalam darah.

Selain itu, daun kelor juga amat baik antioksidan dan mengeluarkan racun dalam badan. Amalan memakan sayur kelor amat baik untuk melawan, mencegah dan merawat penyakit kanser dan tumor.

Memakan sayur kelor mampu mencegah kerosakan hati dan ginjal serta mencegah kemandulan pada kaun lelaki dan perempuan.

Bagi wanita yang rajin mengamalkan moringa ini, ia mampu menguatkan rahim dan amat baik untuk ibu yang baru lahirkan bayi. (mempercepatkan produksi sel darah merah).

Moringa juga digunakan sebagai perubatan tradisional sejak sekian di seluruh dunia untuk merawat pelbagai penyakit seperti penyakit kulit, anemia, kemurungan, asma, bronkitis, sesak dada, kolera dan konjunktivitis.

Selain itu, ia amat kaya dengan gabungan nutrisi, ntioksidan, asid amino dan antiradang yang bersesuaian dalam penyembuhan dan pemakanan.


Image: Badrul Hisyam KGTTS




Semoga bermanfaat. Jangan lupa like page PSP untuk dapatkan banyak lagi informasi kesihatan.
Akak Tolong Tanam Pokok Ini Depan Rumah! Selain Melawan Penyakit Kanser, Inilah Manfaat Daun Kelor (Moringa Oleifera) Yang Ramai Tidak Tahu... Akak Tolong Tanam Pokok Ini Depan Rumah! Selain Melawan Penyakit Kanser, Inilah Manfaat Daun Kelor (Moringa Oleifera) Yang Ramai Tidak Tahu... Reviewed by Donny Ien on 23:13 Rating: 5

No comments