Harga Mencecah RM20 Sekilogram, Jana Pendapatan RM5000 Sebulan - Teknik Penanaman Cendawan Volvariella

Kaedah Penanaman Cendawan Volvariella Atau Cendawan Jerami (Video)



Hello semua pembaca blog pertanian satu perniagaan, terima kasih kerana sudi singgah, pagi rabu ini cuaca agak mendung di kota belud dan dijangka hujan turun dengan lebat tengahari atau petang ini, kepada petani inilah masa yang sesuai untuk mengorak langkah menanam pokok durian dan sebagainya.

Okay, kali ini saya ingin kongsikan kaedah penanaman cendawan Volvariella atau lebih dikenali cendawan jerami. Kalau di Sabah saya belum pernah lihat ada pengusaha yang menanam cendawan jenis ini. Mungkin anda boleh cuba buat lepas ini, cari pasaran dan komersialkan di seluruh negara.

Cara tanam Cendwan Volvariella:





















Korang boleh baca artikel Berita Harian tentang potensi pendapatan penanaman cendawan jerami ini. Beliau mampu menjana pendapatan sehingga RM5000 sebulan dengan purata kutipan cendawan seberat 400-500kg setiap bulan.

Artikel Utusan online - Muhamad Yazid menjana kira-kira RM2700 purata pendapatan sebulan dengan penanaman cendawan jerami.

Bayangkan selain pendapatan sebagai penoreh getah yang tidak menentu sekarang, anda boleh tambah pendapatan keluarga dengan menanam cendawan jerami ini. buat dalam skala yang kecil dulu, cari market dan bila dah ramai pelanggan boleh besarkan lagi adang.



 

Sumber: Astro Awani


Sumber: Menarik di Pendang Terap

Saya adalah peminat tegar produk berasaskan cendawan, sebab khasiatnya banyak serta baik untuk tubuh badan. Biasanya kalau pergi ke tamu batu 10 di area kota belud, kami akan mencari cendawan yang dijual oleh si ginan (makcik) memang fresh-fresh sebab berdekatan dengan kaki gunung kinabalu. 

Sekian dulu artikel saya kali ini, malam sambung lagi kalau tidak penat.. saya sambung kerja di kebun dulu hehe...

jangan lupa follow fb saya Donny bin ien untuk dapatkan banyak lagi tips pertanian.. memang rugi kalau tidak follow sebab saya akan kongsikan banyak tips menarik setiap hari. sebarang pertanyaan mengenai penanaman cendawan jerami ini boleh whatsapp saya di 014-3016212. 
Harga Mencecah RM20 Sekilogram, Jana Pendapatan RM5000 Sebulan - Teknik Penanaman Cendawan Volvariella Harga Mencecah RM20 Sekilogram, Jana Pendapatan RM5000 Sebulan - Teknik Penanaman Cendawan Volvariella Reviewed by Donny Ien on 10:06 Rating: 5

No comments