Berkebun Mampu Mengurangkan Stres Dan Kemurungan


Berkebun merupakan suatu perkejaan yang sangat mulia. Menanam pokok bunga dan membaik pulih ekosistem merupakan satu jalan terbaik bagi mengatasi perubahan iklim. Namun, tekanan stres dan kemurungan menjadi salah satu masalah psikologi yang sering dialami oleh hampir setiap orang. Sibuk dengan kerja, masalah cinta, masalah kesihatan dan masalah keluarga sering membuat seseorang rasa tertekan.

Sekiranya tekanan ini tidak dikendalikan dengan segera, pastinya ini sangat berbahaya untuk kesihatan fizikal dan psikologi seseorang. Mengenai risiko tekanan dan kemurungan, ada banyak cara yang boleh anda lakukan untuk mengurangkan risiko. Salah satu cara ialah dengan berkebun.

Memetik dari laman prevention.com, aktiviti berkebun boleh mencegah atau mengurangkan risiko tekanan stres.

Sebab-sebab Berkebun Menurunkan Risiko Tekanan Stress

Pakar mengatakan jika aktiviti berkebun mengajar seseorang untuk mengenali dan memahami kehidupan. Berkebun memberi manfaat dalam mengawal stres dan kemurungan dalam kehidupan seseorang. Berkebun atau menanam tananam direalisasikan tidaklah dapat menanggalkan tekanan dalam kehidupan secara perlahan.

Tetapi, persekitaran hijau dan segar dapat menenangkan minda seseorang. Kewujudan persekitaran yang sihat juga dapat memberikan melancarkan oksigen yang baik kepada tubuh dan otak supaya tubuh menjadi lebih sihat dan bahagia.

Seorang tukang kebun yang memulakan Joe Gardener, Joe Lamp’l, mendedahkan bahawa melalui aktiviti berkebun seseorang dapat memahami bagaimana cara untuk belajar dan berkembang tentang kelainan dan kehidupan.

Dari berkebun, seseorang boleh belajar banyak perkara termasuk kegagalan. Dari kegagalan itu, seseorang akan membetulkan segala-galanya agar dia tidak gagal lagi. Inilah yang kemudiannya menyokong seseorang yang tidak terlalu tertekan dan kemurungan dengan memahami kegagalan dalam hidupnya termasuk kegagalan ketika dia sedang berkebun.

Apabila berkebun, ada kebahagiaan yang dirasakan oleh seseorang. Kebahagiaan ini yang membimbingnya untuk mengelakkan tekanan stres dan kemurungan. Jika anda ingin bebas daripada tekanan atau kemurungan, mulalah dengan aktiviti berkebun atau melakukan aktiviti positif yang lain.

Sumber: ceritamenarik.com
Berkebun Mampu Mengurangkan Stres Dan Kemurungan Berkebun Mampu Mengurangkan Stres Dan Kemurungan Reviewed by Admin on 22:08 Rating: 5

No comments